17 December 2008

Orang Melayu, Orang Asia

Salam,

Soalan-soalan yang sering ditanya kepada aku:
1. Kerja apa?
2. Diploma @ ijazah?
3. Anak berapa?
4. Dah berapa tahun kahwin?
5. Mana satu suami?
6. Suami sebagai apa?
7. Apa pekerjaan suami?
8. Dimana jumpa suami?

Semua soalan-soalan diatas memang cuak saya nak menjawabnya, lebih-lebih lagi orang yang baru pertama kali ditemui dalam majlis-majlis formal @ semi-formal.
Bila saya fikir-fikirkan semula soalan-soalan diatas selalu ditanya oleh orang Melayu dan selebihnya orang Asia yang saya jumpa.

Agaknya kenapa orang2 kita ini suka tanya perkara-perkara peribadi ya??

Dibawah ini saya copy n paste tulisan seorang rakan siber Asia yang perasan perkara yang sama berlaku dimana-mana di Asia.

"I am sorry, but honestly I am not living in the very traditional Asian world where people abruptly ask about our religion, family, age, etc., I like asking about weather. My family used to respect others who were religious.
I have many friends whom I feel very close but I even do not know their age or if they are married. It is not my business and I even am not concerned about such matters. I would rather talking about music, society, politics, etc. with my friends and colleagues.I normally communicate in English ".


Betul ke orang Melayu macam tu?

No comments:

Post a Comment