11 November 2009

Cenderahati

Salam,

Pelawat Malaysia yang datang ke Moscow ni selalu bertanya apa cenderahati yang boleh dibeli disini.

Pada pendapat saya, bagi peminat lukisan,seni kraf, ukiran,kristal dan yang seangkatan dengannya, Moscow/Russia merupakan syurga @ lubuk barang2 berkaitan seni. Pilihan yang banyak dan kehalusan kerja tangan yang amat memuaskan. Cuma saya belum berkesempatan untuk menerokai tempat2/pasar2/kedai2 tersebut. Sebab? kekangan bahasa, keselamatan, pergerakan terhad dan masa yang sesuai.

Ada yang tanya pasal harga. Ikut tempat dan kualiti barang. Contoh, lukisan, harganya boleh mencecah puluhan dan ratusan ribu ringgit. Keychain, Fridge magnet dan benda2 yang kecil ini boleh dapat dengan harga RM12.
Mungkin tahun hadapan, masuk tahun kedua di Moscow, saya akan pergi ketempat2 ni. Apa yang penting dah boleh membaca papan tanda jalan dan bertanya soalan2 mudah.Jika lansung tak boleh bercakap bahasa Russia lebih selamat duduk di rumah sahaja.


Matrosyka @ Nest Doll(orang2 Malaysia Melayu Islam tak suka ni..maklum le patung)

ni rupa bila dah bukak perut mak matrosyka tu..haaa berderet anak2. Ini sikit..yang 24 anak pun ada..tapi harganya..

ini tipikal russian art..boleh dapat dengan harga bawah RM100. Mangkuk ni boleh letak buah atau pasu bunga.


Lukisan ni..sebenarnya dicetak semula diatas canvas. Lukisan yang asal mungkin boleh dibeli dengan harga ratusan ribu USDollar tetapi belum tentu dibenarkan dibawa keluar dari negara Russia. Hak pemilikan/pembelian lukisan dan karpet disini agak ketat. Mana2 lukisan @ karpet yang berusia lebih 100 tahun memerlukan sijil khas dan melalui beberapa prosedure sebelum dibenarkan atau diberi sijil untuk dibawa keluar dari Russia.
Walaupun gambar diatas adalah cetakan semula, resit dan sijil yang telah disahkan mesti ditunjukkan apabila kami berpindah dari sini nanti, jika tiada, alamatnya putih mata lee..diambil semula tanpa maaf!(kira rampaslah tu...)
Harga lukisan cetakan semula tu RM900.00.

No comments:

Post a Comment