25 December 2016

Aku dan DIA

Salam,

Ini aku nak kongsi satu cerita.

Aku telah ditanya oleh seorang kawan. Dia ni kawan lama, maksud aku kawan zaman sekolah. Maklumlah kawan sekolah....dah lama kami tak pernah bertemu, tak pernah bertanya khabar. Kami dipertemukan semula di alam siber. Dengan adanya aplikasi WhatsApp, ada yang mengambil initiatif mengumpulkan kami dalam satu group sekolah.  Segala cerita pasal diri masing-masing hanya melalui siber.

Suatu hari kawan aku ni menulis begini: "Ko ni aku tengok dah pergi merata dunia tapi tak teringin ke nak pergi ke Mekah?".

Terkedu jugak aku bila membaca pertanyaan dia tu.Pertanyaan tu semua orang boleh baca. Dalam hati aku..kalau iaya pun bagi salamlah dulu..tak boleh ke tanya dulu aku dah pergi Mekah ke tidak? Tak boleh ke tanya aku secara peribadi..Ini terus membuat rumusan begitu? itulah yang dikatakan mentaliti....membuat keputusan bagi pihak orang lain

Aku malas nak layan pertanyaan begini. Tapi kat sini aku   nak jawab secara umum aje..manalah tau jika ada orang yang bermentaliti begitu terbaca jawapan aku ni..bolehlah fikir sendiri lain kali sebelum membuat rumusan.

Bagi aku bila aku pergi ke Mekah, niat aku satu sahaja. Menyerahkan diri yang kerdil, lemah dan berdosa ini kepada DIA yang Maha Pengampun, Maha Pengasih, Maha Penyayang,Maha Mendengar, Maha Adil dan maha segala-galanya. Tiada niat lain. Jadi, aku tidak perlu kongsi dengan sesiapapun . Bila aku kesana hanya semata-mata aku dan DIA. Aku takut pada diri aku sendiri. Dalam diri ini ada sifat ujub, riak dan takabbur. Aku takut jika timbul sifat-sifat itu apabila aku berkongsi cerita . Ramai yang suka kongsi gambar, kongsi cerita apabila mereka di sana. Terpulang pada diri masing-masing. Bagi aku, aku tak sudi berkongsi cerita aku disana. Bagi aku saat aku disana, saat aku menyerahkan diri kepada DIA, Mengadu segala-galanya. Mengadu secara tersurat dan tersirat. DIA Maha Mengetahui segala-galanya.
Allahuaklam.

No comments:

Post a Comment