26 June 2009

Mengulang-ngulang


Salam,

Dalam hidup ini tanpa kita sedar, kita sering mengulang-ngulang dalam perbuatan dan perkataan kita. Sesungguhnya mengulang-ngulang itu memang sesuatu yang dituntut dalam Islam, contohnya ibadat sembahyang. Alhamdulillah jika kita mengulang-ngulang dalam melakukan kebaikan, tetapi tanpa sedar kita juga megulang-ngulang sesuatu keburukan. Contohnya perkataan dan percakapan seharian kita. Amat menyedihkan jika kita megulang-ngulang perbuatan dan perkataan yang menyakiti hati pasangan kita dan anak-anak kita. Sesungguhnya jika kita menyedari segala kesalahan yang dilakukan hanya keampunan dan kemaafan yang perlu kita lakukan. Kembalilah kepada agama Islam, insyaalah kita tidak akan sesat.
Bukankan kita digalakkan melakukan ibadat-ibadat sunat yang akan menampung kepincangan ibadat-ibadat wajib kita dan menghapuskan dosa-dosa kecil yang kita lakukan.
Tidak salah mengulang-ngulang dalam kebaikan. Jadikan zikir,tasbih dan istigfar sebagai mainan mulut dan gula-gula percakapan. Usahakan menjauhi umpat keji sesama manusia. Semaikan sifat ikhsan sesama makhluk Allah.

No comments:

Post a Comment