28 May 2017

Anjing dan murai



Salam,

 27.11.2016 Ahad, bumi Ottoman. Aku nak cerita sikit pasal binatang kat sini. Dari appartment aku tu ada suatu kawasan lapang yang dihuni oleh 7 ekor anjing. Anjing di sini disayangi oleh masyarakat tempat aku tinggal ni. Setiap hari ada sahaja rezeki yang ditinggalkan untuk anjing-anjing jalanan ini.

Pada waktu ini dikira sudah masuk musim sejuk. Pokok-pokok sekitar semuan sudah togel, luruh daunnya. Jadi aku boleh nampak anjing-anjing makan, berehat, tidur dan mundar-mandir sekitar kawasan lapang tersebut.

kawasan lapang ini bukan sahaja dihuni oleh anjing-anjing, merpati, murai dan burung-burung lain juga. Apa yang aku perhatikan, apabila ada makanan yang diberi di kawasan lapang tersbut, anjing-anjing akan menyorokkan makanan lebihan kedalam daun-daun kering yang terdapat disitu. Apa yang aku perhatikan, setiap kali anjing ini hendak menyorokkan makanannya mesti ada murai yag akan mengikut anjing tersebut. kadang-kadang ada tiga ekor akan mengekori anjing ini menyorokkan makanannya. Aku perhatikan kadang-kadang anjing ini akan marah dan mengejar murai-murai yang mengintai tempat anjing ini menyorokkan makanan.

sebaik sahaja anjing berlalu murai-murai akan mengais daiun-daun kering dan mencuri makanan anjing tersebut, Oo..begitu lumrah hidup ini ya..

No comments:

Post a Comment