26 May 2017

Kehidupan

Salam,

Hari ini, sembilan bulan , tujuh hari kami berada di bumi Ankara. Insya Allah, esok Ramadhan pertama kami di sini, Tahun ini bulan Ramadhan jatuh pada musim panas. Waktu berpuasa agak panjang iaitu hampir 18 jam. Melalui pengalaman berpuasa di musim panas, insyaallah segalanya akan dipermudahkan. Ramadan bulan yang penuh barakah, insya allah segala lapar dahaga dan puasa yang yang panjang tidak akan terasa. Begitulah rahmat Allah Taala kepada hamba-hambanya, tinggal lagi kita untuk berfikir dan bersyukur serta melahirkan kesyukuran kepada Dia yang memberi segala-galanya.

Tahun ini keluarga kami berserakan. Nina berpuasa bersendirian di Malaysia, walaupun terdapat sedara mara tetapi tidak sama bersama dengan keluarga. Nina berpuasa di Malaysia tidak merisaukan saya dari segi suasana dan makan minumnya. Insya allah, suasana Ramadan di Malaysia sangat terjaga, makan dan minum untuk berbuka boleh dibeli dimana-mana. Bila difkirkan suasana begutu hati saya jadi agak tenang. Cuma kami saja yang tiada.

 Adam di Indiana, berpuasa dan beraya mungkin di dalam kelas. Entah bagaimana dia akan mengatur waktu bersahur dan berbukanya. Kali pertama Adam berpuasa bersama rakan-rakan jauh diperantauan di tempat yang tidak kedengaran azan dan tidak tahu apa itu Ramadan. Saya berdoa agar Adam dan semua anak-anak muslim disana dikurniakan kekuatan yang luar biasa menghadapi waktu puasa yang lama dan tiada suasana Ramadan. Ya Allah , Hanya Engkau yang Maha Mengetahui, Maha Pengampun, lindungi dan peliharalah anak-anak kami dan semua Muslim dan muslimah di sana. Kuatkanlah iman mereka. Limpahkanlah rahmat dan inayahMU ya Allah. Hanya kepada Mu jua tempat kami bergantung, jagalah anak-anak kami agar terpelihara  iman dan akidahnya. Peliharalah mereka dari fitnah dajjal dan fitnah dunia yang sangat dahsyat ini. Permudahkanlah mereka dalam menuntut ilmu. Berilah mereka kejayaan di dunia dan kejayaan di akhirat.



No comments:

Post a Comment