28 May 2017

Ramadan hari pertama Ankara


Salam,
Jumaat 26.5.2017 bersamaan 30 Syaaban. Ini menandakan masuknya Ramadan  selepas waktu magrib. Alhamdulillah, syukur kepada allah SWT kami masih diberi kesempatan bertemu Ramadan pada tahun 2017m bersamaan 1438 Hijrah. Semoga bulan Ramadan kali ini kami diberi kesempatan untuk emperbaiki segala ibadat wajib dan sunat, moga ibadat Ramadan kali ini lebih baik daripada yang sebelumnya. Alhamdulillah solat terawih pertama di bulan Ramadan 1438. Sejak seminggu cuaca mendung dan kurang panas. Ankara masih dalam musim bunga, dengan cuaca antara 10-22 darjah. Bunga-bunga berkembangan dimana-mana. Suasana yang meriah menyambut Ramadan tahun ini.

 Hari ini Sabtu ,27.5.2017 merupakan hari pertama Ramadan di Ankara. Waktu fajar pada pukul 3.27 pagi dan waktu maghrib 8.15 malam. Ini bermakna kami berpuasa hampir 18 jam. Suhu antara 14-20 darjah. Alhamdulillah, tidak terasa penat, lapar dan dahaga walaupun berpuasa dengan waktu yang panjang. Inilah barakah Ramdan, bulan mengumpul pahala dan sahaham akhirat. Bulan yang setiap saat diberi ganjaran yang berlipat ganda. Moga kita tidak mensia-siakan peluang yang telang diberi oleh Allah Taala. Moga kita semua dipertemukan dengan malam lailatul kadar.

Berbuka dengan kurma, Mee Hailam, Buah Melaka, jus tembikai dan tembikai susu,buah cheri dan strawberi. Alhamdulillah. Banyaknya rezeki kami berbuka pada hari pertama.

No comments:

Post a Comment