21 January 2007

Salji tebal

Bangun saja tidur pagi ni terlihat salji yang memutih. Sejak petang semalam salji turun dengan lebatnya sehingga kepagi agaknya. Betul seperti ramalan cuaca, pada hari Ahad salji setinggi 23cm.
Pada musim sejuk di Stockholm kali ini salji turun agak lambat dari tahun-tahun sebelumnya. Kebiasaannya salji turun sebelum atau selepas Krismas atau sebelum menyambut tahun baru. Akibat daripada cuaca global yang tidak menentu Sweden tidak terkecuali. Cuaca global yang semakin panas menyebabkan salji tidak turun di negara-negara sebelah eropah sebagaimana sepatutnya. Banyak ski resort yang terpaksa membatalkan tempahan dan ditutup akibat daripada ketiadaan salji.
Sebaik keluar daripada rumah ternampak seekor burung mati dibawah kereta, mungkin mati akibat kesejukan . Aku mengambil kesempatan menangkap gambar dan merakam video sepuas-puasnya. Abang terpaksa membuang salji-salji yang menutupi jalan dihalaman rumah, jika tidak kereta tidak boleh keluar. Haa..abang sempat berposing dengan senyumanya yang manis tu...

Pada sebelah tengahari membawa Nina dan Adam ke rumah Maya dan En Ismail yang terletak di Sollentuna untuk bermain slide/luncur menggunakan sledge ditepi bukit bersebelahan tasik. Trek untuk bermain slide di sana panjang dan landai. Mereka ditemani Nabil, selepas puas bermain slide mereka membuat snowman ditepi rumah. Sedar tak sedar hari dah senja. Pukul 5 petang balik ke rumah di Spanga.

No comments:

Post a Comment