25 January 2007

Sejukkk

Semalam 24 Januari suhu jatuh sehingga -11 darjah. Sepanjang minggu ini dijangkakan salji akan turun berpanjangan tetapi alhamdulillah salji turun tidak lebat. Salji lebat yang turun awal minggu lalu masih lagi kekal memutih dimerata-rata. Pokok-pokok semuanya diliputi salji. Pemandangan pokok-pokok, bukit-bukit dan setiap inci bumi yang dilputi salji yang memutih bak kapas sangat cantik dan menenangkan perasaan, lebih-lebih lagi selepas melalui musim luruh yang kelam, suram dan seram.
Musim luruh yang kelam dan gelap benar-benar mempengaruhi emosi menjadi resah tanpa sebab. Diri terasa lemas dan sesak.
Namun begitu keadaan pemandangan yang memutih dan menenangkan ini diikuti sejuk yang teramat sangat. Adakah sebagai manusia kita ini tidak tahu bersyukur dan sentiasa mencari-cari keburukan pada sesuatu keadaan? Kenapa kita tidak bersyukur dan redha menerima segalanya sebagai tanda kebesaran Allah Taala dan belajar menerima sesuatu tanpa merungut? Fikir-fikirkanlah!
Keadaan sekeliling rumah putih dilitupi salji yang sudah mula mengeras dan cair yang menyebabkan keadaan menjadi licin. Bagi mengelakkan keadaan yang sangat licin, garam ditabur supaya ais yang keras lebih cepat cair dan ini memudahkan untuk berjalan kaki serta megurangkan kelicinan jalanraya bagi kenderaan. Akibat daripada garam yang ditabur menjadikan kereta cepat berkarat jika tidak dicuci segera. Inilah cabaran dan pengalaman tinggal dinegara empat musim ini.

No comments:

Post a Comment