PTD tidak jejas peluang pegawai pendidikan naik pangkat
03-03-2007 10:03:14 PM
KUALA LUMPUR: Kemasukan pegawai dari skim perkhidmatan lain untuk memegang jawatan tinggi dalam Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) tidak akan menjejaskan peluang kenaikan pangkat pegawai perkhimatan pendidikan, kata Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Dr Ahamad Sipon.Beliau berkata kemasukan pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) itu dalam penstrukturan semula JPN yang dibuat baru-baru ini tidak seharusnya dilihat sebagai suatu perkara yang negatif."Kita tidak seharusnya membuat kesimpulan bahawa ia akan menjejaskan peluang kenaikan pangkat Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Guru kerana penstrukturan ini secara jelas telah menambah banyak perjawatan untuk PPPS dan Guru."Kemasukan pegawai dari skim perkhidmatan lain itu juga sekadar perkhidmatan sokongan untuk membantu dalam aspek tertentu sahaja seperti pembangunan, perkhidmatan dan kewangan," katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.Kemasukan PTD ke JPN diumumkan Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein barubaru ini dan tindakan itu menerima bantahan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia yang menggangap penstrukturan semula itu sebagai permulaan usaha mengambil alih semua jawatan di JPN selain menghalang peluang kenaikan pangkat guru.Ahamad berkata seluruh warga pendidik diharap dapat melihat proses penstrukturan semula itu dalam konteks yang lebih luas iaitu sebagai usaha untuk memperbaiki sistem penyampaian pendidikan di peringkat negeri."Ini termasuklah pendekatan untuk memantapkan struktur JPN dan seterusnya mewujudkan lebih banyak perjawatan yang membolehkan penambahbaikan peluang kenaikan pangkat untuk PPPS/Guru yang berkhidmat di JPN," katanya.Menurutnya penstrukturan semula JPN itu adalah memenuhi pelbagai keperluan pengurusan dan pentadbiran di peringkat negeri, khasnya dari segi pengwujudan jawatan hakiki baru, penambahan bilangan gred jawatan dan peningkatan gred beberapa jabatan pendidikan negeri.Usaha ini adalah bertujuan meningkatkan lagi keupayaan dan keberkesanan sistem penyampaian dengan memberi fokus kepada pemantapan dan peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran serta perkhidmatan kepada guru, katanya."Saya percaya tugas utama guru adalah untuk menjayakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan sebaik-baiknya. Tugas dan tanggungjawab dalam bidang seperti pengurusan kewangan, pembangunan dan perkhidmatan yang boleh dianggap sebagai bidang yang menyokong proses pengajaran dan pembelajaran itu boleh dilaksanakan oleh pegawai dari kalangan bukan guru," katanya. BERNAMA
No comments:
Post a Comment