20 July 2010

Gelombang Panas


Salam,

Musim panas tahun ini Russia mengalami gelombang panas yang keterlaluan. Megikut rekod Jabatan Kajicuaca kepanansan musimm panas kali ini memecahkan rekod kepanasan tertinggi pada tahun 1951 iaitu 33.7 darjah celcius. Sehingga minggu lepas kepanasan mencecah 38 darjah celcius.
Dianggarkan 10 juta hektar ladang tanaman musnah di seluruh Russia dan kerajaan telah mengumumkan darurat bencana alam di 17 wilayah.Cuaca panas yang bermula pada akhir Jun dijangka berterusan sepanjang bulan Julai. Keadaan cuaca panas dan kering ini mengakibatkan kerugian USD 1 billion bagi sektor pertanian.
Kerugian bukan sahaja ditanggung oleh ladang-ladang milik kerajaan tetapi petani-petani perseorangan.

Memandangkan cuaca panas yang berterusan petani terpaksa menuai hasil bijirin lebih awal yang mengakibatkan mutu kualiti yang rendah.
Sehingga Khamis lepas dianggarkan 9.6 juta hektar tanaman musnah dan jika di satukan semua kawasan pertanian yang musnah hampir meyamai keluasan negara Hungary.

Pengajarannya kita sebagai hamba Allah yang lemah hendaklah sentiasa bersedia menghadapi ujian-ujian yang diturunkan, moga kita semua tergolong dalam golongan orang yang beriman dan bersyukur dalam semua keadaan.

No comments:

Post a Comment