28 June 2017

Empat Syawal 1438H

Salam,

Diam tak diam hari ini telah masuk 4 Syawal 1438 bersamaan Rabu 28 Jun 2017. Sekejab sangat. Memandangkan kami disini tidak ada tempat untuk berziarah raya dan tidak ada cadangan untuk bercuti kemana-mana , kami berdua ambik keputusan untuk berpuasa enam bermula semalam. Jika tiada apa-apa aktiviti yang melibatkan jamuan yang wajib dihadiri, insya Allah akan berpuasa secara terus enam hari. Yang harus boleh ditolak, memandangkan ibadat sunat ini lebih penting. Mudahkan.

Aku bersyukur sangat, pertama kali beraya tanpa Nina dan Adam, orang Istanbul sudi datang dan bermalam di rumah. Dengan kehadiran mereka dua keluarga bersama anak-anak , benar-benar mengisi ruang kosong di rumah kami. Alhamdulillah. Mereka datang bukan saja membawa diri tetapi dengan juadah raya sekali. Adat amalan hidup di perantauan. Berat sama dipikul ringan sama dijinjing.

Hari terakhir bulan Ramadan pada tahun ini 1438H, menu berbuka puasa sangat ringkas iaitu Nasi Ayam, bihun goreng dan sup gearbox. Cadangan menu ringkas pada malam itu kerana  kami ibu-ibu akan menyediakan juadah untuk hari raya keesokkan harinya. Menu raya kami ialah, nasi minyak, dalca,  acar mentah,pulut kuning, rendang ayam dan daging, ayam masak merah, nasi impit dan kuah kacang, soto ayam dengan bihun, nasi impit dan spahgetti, lotong, sop gearbox. Itu makanan utama. Penyediaan makanan dibuat secara gotong-royong dan potluck. Disamping itu ada yang membawa kek, rempeyek, biskut dan lain-lain kudapan. Sungguh banyak makanan dan meriah.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun terdapat sedikit kekurangan dalam perjalanan majlis.Ini merupakan projek sulung sambutan raya disini. Insya Allah melalui pengalaman pertama sambutan akan datang boleh diperkemaskan lagi dari segi program dan pengurusannya. Insya Allah. Moga segala usaha murni ini diberkati olehNya.

No comments:

Post a Comment