05 June 2017

Ramadan hari kesepuluh Ankara


Salam,

Hari ini Isnin 5.6.2017, hari ke 10 berpuasa. Cuaca hari ini terik disebelah pagi dan mendung disebelah petang dengan suhu 14 -27 darjah. Alhamdulillah berkat bulan Ramadan. Hari ini fajar pada pukul 3.20 pagi dan Maghrib pada pukul 20.21 malam.

Saya perhatikan di Ankara tiada undang-undang melarang orang Islam yang tidak berpuasa makan dikhalayak ramai. Kedai makanan segera seperti Mc Donald dan Starbuck buka seperti biasa dan sesiapapun boleh makan disitu tanpa berselindung dan rasa bersalah. Tiada istilah menghormati bulan Ramadan. Pekerja yang membaiki jalan ditepi appartment saya ini, berkelah ditaman yang terdapat ditepi jalan. Makan dan merokok tanpa rasa segan silu. Begitu kuat pengaruh sekular peninggalan Ataturk. Marilah kita doakan moga mereka kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Alhamdulillah di Malaysia ada penguatkuasaan undang-undang makan dibulan puasa di khalayak ramai. Mereka akan dikenakan tindakan yang sewajarnya.

Apa yang positif saya dapati disini ialah budaya bersedekah. Di bulan Ramadan, pusat-pusat membeli belah gergasi membuat iklan besar-besaran bagi siapa yang ingin bersedekah dibulan Ramadan mereka  menyediakan pakej-pakej tertentu bermula dengan harga semurah 49.90 Turkish Lira hinggalah kepada ratusan TL(Turkish Lira) untuk diagih-agihkan kepada mereka yang memerlukan. Kita perlu sediakan duit sahaja. Di sini tiada budaya berbuka dan bersedekah di masjid tetapi pusat-pusat berbuka kepada fakir miskin disediakan oleh Datuk Bandar sesebuah tempat. Apa yang saya lihat ini hanya di Ankara, mungkin suasana berbeza di luar bandar.

No comments:

Post a Comment