25 June 2017

Ramadan hari kedua puluh sembilan Ankara

 Salam,

Hari ini Sabtu 24.6.2017 bersamaan 29 Ramadan 1438H. Fajar hari ini pada pukul 3.16 pagi dan waktu Maghrib pada pukul 8.29 malam. Hari ini hari terakhir Ramadan al-Mubarak. Esok, 1 Syawal 1438H, hari kemenangan setelah sebulan berpuasa.

Bagi memeriahkan sambutan Hari Raya Aidilfiti, orang Malaysia yang bekerja di Istanbul bercadang untuk turun ke Ankara untuk meraikan hari raya bersama-sama. Bukan datang sebagai tetamu tetapi sebagai keluarga yang balik kampung untuk beraya bersama-besama. Memang saya teruja, kebetulan mereka menyatakan hasrat untuk bermalam di rumah kami. Hati saya sedikit gembira memandangkan ini kali pertama kami beraya berasingan , Nina di Malaysia dan Adam di Indiana.

Pada hari sabtu dari pagi menyediakan juadah untuk berbuka, menunya ringkas Nasi Ayam sahaja kerana pada sebelah malam selepas berbuka kami perlu menyediakan juadah untuk Hari Raya. Memang sangat meletihkan namaun ada rasa ria dihati. itulah indahnya hidup diperantauan apabila silaturahim diberi keutamaan.

No comments:

Post a Comment