23 June 2017

Ramadan hari kedua puluh lapan Ankara


Salam,

Hari ini 23.6.2017, hari  Jumaat al-mubarakah penghulu segala hari, Jumaat terakhir pada bulan Ramadan tahun ini iaitu bersamaan  28 Ramadan 1438H. Fajar pada pukul 3.17 pagi dan masuk waktu Maghrib pada pukul 8.29 malam. Suhu di Ankara hari ini antara 12 hingga 29 darjah . Cuaca cerah dengan matahari yang memancar-mancar sejak pagi tadi.

Dalam mengejar 10 malam terakhir masih banyak ruang kosong yang tidak terisi dengan ibadat-ibadat sunat. Bukan mudah mendisiplinkan diri bagi memastikan diri tidak alpa dalam mengingatiNYA, mengaut sebanyak mana tawaran yang diberikan selama sebulan. Benar..hidayah hanya milikNYA. Moga-moga segala amalan yang dilakukan dari bermula Ramadan hingga kehari ini diterima dan diredhai olehNya. Kita hendaklah bersangka baik kepadaNYA.

Tanggal 28 Ramadan,  perginya ayahbonda mertua secara serentak di Madinah Munawwarah bersama 14 orang lagi jemaah umrah yang terlibat didalam kemalangan maut yang mengorbankan semua jemaah umrah seramai 16 orang. Jika dilihat secara zahirnya, pemergian mereka didalam bulan Ramadan, 10 hari terakhir yang ditunggu-tunggu oleh semua umat Islam, dengan niat menrjakan ibadat umrah, didalam niat dan pakaian ihram menuju ke rumah Allah Baitullah. Kawasan kemalangan yang masih lagi didalam lingkungan Madinah, mereka semua disemadikan diperkuburan Baqi'. Allahu akbar!! Apalagi yang hendak difikirkan. Allah Maha Besar dan Maha Mengetahui Segala-galanya.

Ya, kami kehilangan keduanyanya secara serentak, pemergiannya akibat daripada kemalangan, tetapi jika difikirkan itu hanyalah cara penyebab kematiannya. Segala-galanya ditakdirkan oleh Allah Taala yang ramai orang impikan, pergi didalam ibadat semata-mata kerana Allah SWT. Al-Fatihah. Insya Allah muga kami bertemu semula disana, di taman-taman syurga  . Amin.

No comments:

Post a Comment